Boek: Het gym
Schrijfster: Karin Amatmoekrim
Mening over dit boek: Dit boek heb ik vorig jaar gelezen, en zoveel als ik me kan herinneren, vond ik dit een leuk boek. In het verslag van vorig jaar had ik geschreven dat ik o.a het boek een makkelijk boek vond door de chronologische tijdsvolgorde. Ook vond ik het wel fijn dat dit een boek is, wat zeer realistisch is. In tegenstelling tot de andere boeken is dit een wat makkelijker boek van wat ik heb gelezen.
Samenvatting: De 12-jarige Sandra Spalburg woont in Zeewijk, laten we zeggen een wat minder rijke wijk in de buurt van Beverwijk. Ze is erg goed op school en na de vakantie gaat zij als enige van haar wijk en school naar het gymnasium. Ze is dus echt een buitenbeentje. Haar ouders zijn van Surinaamse afkomst: haar moeder doet niet veel anders dan televisiekijken en haar vader heeft een scharrel. Af en toe komt hij thuis om haar moeder te verwennen en het valt Sandra op dat haar moeder dan altijd wel een betere bui heeft. Haar vriendinnen in de wijk zijn Chantal en Tanya. Chantal heeft al veel ervaring met tongen, maar Sandra niet: ze heeft ook nog bijna geen borsten. In de zomervakantie bezorgt ze kranten, maar erg goed doet ze het niet en ze moet ook nog het geld afdragen aan haar moeder. Ze gaan ook niet op vakantie, maar wel met vriendinnen naar het strand. Chantal experimenteert daar wel met jongens. Aan het einde van de vakantie moet ze met haar moeder de boeken van school ophalen. Haar moeder gaat als enige ouders cash het boekengeld betalen, de anderen hebben het geld overgemaakt. De eerste schaamte komt dan al over Sandra. De dag voor de lessen beginnen gaan moeder en Sandra naar de Zwarte Markt in Beverwijk om twee goedkope jeans te kopen.
Op de eerste
dag op school komen er toch al een aantal meisjes met haar praten, hoewel ze
een buitenbeentje is. Zo zijn er Nienke en Jojanneke. Sandra valt wel op tussen
de anderen: kleding is goedkoper, ze heeft een omafiets en geen geld om ijsjes
e.d te kopen. Sommige jongens en meisjes zijn echte “kakkers.”
De leraar
Nederlands Vurings doet erg cynisch, is vreemd, maar valt daardoor ook wel meer
op en een beetje uit de toon. Toch is hij best populair.
Er is op
school voorlopig één knul die erg vervelend doet. Hij heet Bart Willink en
maakt vervelende en racistische opmerkingen o.a. over Turken en negers. Sandra
neemt de handschoen op en is niet bang voor hem. Er is ook een andere jongen in
de klas die Dirk Jan Brouwer heet, maar die is wel erg aardig voor haar en zij
raakt in stilte een beetje verliefd op hem. Ze gaat ook auditie doen voor het
schooltoneel, al weet ze niet wie Goethe is. Maar ze krijgt een rol in “Faust”,
als God. Het is maar een klein rolletje, maar toch hoort ze er weer een beetje
bij. Haar moeder vindt het maar niets, dat toneelgedoe.
Ze gaat een
keer met vriendinnetje Nienke mee naar huis. Ze mag van haar moeder blijven
mee-eten, ook al zijn er te weinig gehaktballen. Wanneer de moeder van Nienke
haar thuis wil brengen, laat ze zich ver uit de buurt van haar huis afzetten.
Ze schaamt zich voor haar eigen buurt. Tijdens een excursie naar een museum
maakt Bart weer vervelende opmerkingen over negers. De andere kinderen durven
weinig te zeggen.
Toch wil
Sandra er meer bij horen en ze wil graag een B-versie van het merk Levi’s. Haar
vader (die rijker is) komt toevallig weer eens langs en ze maakt gebruik van de
gelegenheid om een broek aan hem te vragen. Hij kost zestig gulden en dat is
veel geld voor haar moeder. Haar vader belooft de broek te geven, maar als hij
de volgende morgen weer weg is, heeft hij geen geld achtergelaten.
Door leraar
Nederlands, Vurings, wordt ze enthousiast gemaakt voor boeken. Zij leent ze uit
de bieb, maar dat vindt Vurings maar raar. Boeken moet je kopen. Sandra leest
boeken die zich allemaal afspelen in de hoofden van de personages, eigenlijk
maar saai.
Als ze zelf
een opstel moet schrijven, doet ze eigenlijk hetzelfde: ze schrijft een verhaal
over een eenzame man die het verhaal vooral beleeft in zijn hoofd.
Maar dan is
er vlak voor de kerst een brugklasfeest. Ze mag er naar toe van haar moeder en
ze gaat met haar vriendinnetjes. Gelukkig is Dirk Jan er ook en wanneer de
slijmnummers komen, gaat hij met haar dansen.
Ze raakt op
dat moment echt verliefd op hem. Aan het einde van de avond wil hij haar wel
thuisbrengen met zijn vader, maar Sandra schaamt zich en zegt dat ze ook wordt
opgehaald. Laat in de avond moet ze geheel alleen fietsen naar de arme wijk.
Haar moeder slaapt als ze thuis komt.
Kort daarna
is het kerst: ze kopen een niet al te dure boom. In de familiekring zegt
Sandra’s moeder dat haar vader wil zal terugkeren en zijn andere vrouw zal
verlaten. Sandra is in de vakantie ook jarig. Ze hoopt vurig op een nieuwe
fiets, zodat ze niet meer opvalt tussen haar klasgenoten, maar het wordt een
goud armbandje, een erfstuk van haar oma. Ze vindt er niks aan.
Vlak voor
Oudjaar bezoekt ze Chantal: die heeft een kermisjongen ontmoet met wie ze seks
heeft. Plastisch beschrijft ze hoe dat is gegaan. Sandra schrikt er zelfs van.
Daarna kijkt de jongen Chantal niet meer aan en een dag later zoent hij alweer
met een ander. Het is voor de lezer duidelijk dat Chantal erin getuind is. Om
toch een beetje indruk te maken zegt Sandra tegen Chantal dat ze van school
gaat: het is veel te moeilijk. Het is gewoon een leugen, die later nogal wat
ellende veroorzaakt. Eerst moet Sandra ontkennen dat ze het gezegd heeft
wanneer haar moeder ernaar vraagt. Daarna vindt Chantal dat ze voor leugenaar
is gezet. Ze zit nu tussen twee vuren: ook in haar eigen wijk wordt er niet zo
leuk meer over haar gedacht: ze hoort niet meer tot OSM (ons soort mensen)
Op school
zijn er juist dingen die goed gaan. Van Dirk Jan krijgt ze een prachtige
Parkerpen met inscriptie voor haar verjaardag. Van Vurings krijgt ze een 9 voor
haar opstel over de eenzame man en ze mag ook komen op een verjaardagsfeestje
van Renske. Het is een heel groot huis en opnieuw schaamt Sandra zich voor haar
afkomst.
Bart Willink
blijft vervelend doen: hij wil zelfs in de leerlingenvereniging en houdt een
vlammende toespraak. Hij blijft haar op school pesten met racistische
opmerkingen over Turken en negers. Daar baalt ze van en ze zint op wraak.
Intussen is
het schooljaar aardig gevorderd en komt er een voorstelling van het
schooltoneel. Het is een moderne opvoering van Faust met veel bloot en seks en
haar moeder kan dat niet zo waarderen. Die praat weer over vreemde Nederlanders
die dit allemaal goed vinden. Haar vader is intussen weer weggegaan met
medeneming van al zijn spullen.
Bij
handvaardigheid loopt de leraar even weg uit het lokaal. Bart grijpt de kans om
Sandra door middel van een tekening opnieuw te beledigen. De klas vindt nu ook
dat hij te ver gaat. Sandra besluit hem nu een lesje te leren. Ze bespreekt met
Tanya hoe ze dat het beste kan doen en ze krijgt het advies hem een knietje in
zijn kruis te geven. Bij de aardrijkskundeles is het zover: Bart komt te laat
en in een volle klas gaat Sandra haar gang: ze schopt hem in zijn kruis en
trapt ook nog enkele keren na wanneer hij huilend op de grond valt. Natuurlijk
moet ze naar de rector en ze wil Bart nog niet eens verraden, maar dan komen er
meisjes uit haar klas bij de rector om te vertellen wat Bart heeft geflikt. De
rector stelt zich op achter Sandra en Bart wordt voor drie weken geschorst
vanwege zijn racistische houding die ze op Het
Gym niet accepteren. Tanya vindt het aan de ene kant wel leuk dat Sandra zo
daadkrachtig heeft gehandeld, maar er is ook iets van jaloezie op de andere
vriendinnen van Sandra.
Na de
zoenpartij met Dirk Jan heeft ze hem steeds ontlopen. Toch weet ze dat hij wel
wat voor haar voelt. Na het uitdelen van de rapporten (ze heeft een mooi
rapport en gaat over) wil hij haar naar huis brengen, maar weer uit
schaamtegevoel zeikt ze hem af. De boodschap is nu duidelijk. Ze wil hoewel ze
verliefd is het standsverschil niet overbruggen.
Wel wordt ze
uitgenodigd op een hockeyfeestje van Renske, waar haar vriendinnetjes al
drinken en roken. Ook experimenteren ze met zoenen en een beetje vrijen. Van
Renske hoort Sandra dat Dirk Jan op het toilet een ander meisje staat te
zoenen. Dan komt er een vreemde jongen op haar af en ze zoent met hem voor de
eerste keer. Sandra is zijn eerste bruintje, die nogal geil zijn denkt de
jongen. Kort daarna vertrekt ze op de fiets naar huis. Alleen.
Opdracht:
Deze opdracht heb ik vorig jaar gemaakt. Je moest een argumentatieschema maken.
|
Standpunt: Ik
vind dat dit boek een prijs verdient want
|
|
Hoofdargument
1. Het is duidelijk
waar het verhaal zich afspeelt, namelijk in Nederland (structureel argument)
2. Het is een
makkelijk boek om te lezen vanwege de chronologische volgorde en de structuur
in het boek. Er wordt wel eens een gedeelte overgeslagen dat maakt het iets
lastiger om te lezen. Door verder te lezen kom je erachter waar en wanneer
het zich afspeelt (structureel argument)
3.Het verhaal komt
waarheidsgetrouw over vanwege de dingen die de schrijver heeft geschreven
(realistisch argument)
4. Door het hele verhaal
heen krijg je steeds meer medelijden met Sandra (emotivistisch argument)
5. Dit boek is dus
erg realistisch geschreven dus je leest dingen die nu kunnen. De dingen die
de schrijver schrijft die worden duidelijk uitgelegd maar niet dat het lezen
er niet prettiger van wordt. (moreel argument)
6. Ik vind dat dit
een goed verhaal is omdat het eigenlijk geschreven is voor achtste groepers.
Die kinderen kunnen zich dan een klein beetje voorbereiden op hun volgende
jaar. De schrijver vertelt die dingen wel goed (intentioneel argument)
7. Als ik een
eerste klasser zou zijn dan had ik meer aan het verhaal gehad, maar nu was
het op zich ook nog wel leuk om te lezen. De stijl van de schrijver bevalt me
wel, ik vind het een mooi boek. (esthetisch argument)
|
Subargument
1.1 want
er staat door het hele boek heen dat het in Nederland afspeelt en niet bijvoorbeeld
in Suriname, waar de hoofdpersoon vandaan komt.
2.1 want door het
hele boek vind je nergens een
stukje waar het terugwijst in de tijd.
2.2 want de
structuur in het boek zijn korte hoofdstukken die in het perspectief van
Sandra zijn geschreven
2.3 want dat lees
je bijvoorbeeld op bladzijde 64 en 65 waar het verhaal ineens overspringt
naar op school.
3.1 want zoals je
kan lezen gaat het hele boek over 1 schooljaar + zomervakantie, waarin in het
gedeelte van de zomervakantie wordt geschreven over de stress voor het
voortgezet onderwijs (van groep 8 naar klas 1) ik denk dat iedere groep 8’er
daar wel last van heeft.
4.1 want ze wordt
gepest door Bart Willink omdat ze een andere kleur heeft dan een gewone
Nederlander. Op bladzijde 207 kun je lezen dat iemand nepkakker bij Sandra op de muur had geschreven en wat later
blijkt dat Bart dat had gedaan.
5.1 want de
schrijver schrijft bijvoorbeeld op bladzijde 131 Sandra wordt gezoend door
Dirk Jan. Dat wordt niet als een sappig verhaaltje geschreven maar gewoon dat
ze een kus kreeg.
6.1 want de
schrijver schrijft bijvoorbeeld over de eerste kus, de zware boekentas, het
fietsen naar school, e.d. Allemaal dingen die met de eerste klas te maken
hebben en wat er allemaal nieuw komt. Dit gebeurt niet specifiek op 1
bladzijde maar door het hele boek heen.
7.1 want ze
schrijft realistische gebeurtenissen die je nu ook nog wel eens meemaakt (in
de vierde klas dan)
|

Geen opmerkingen:
Een reactie posten